Každý může mít urban jungle doma

16:46

Kdyby se mě někdo zeptal, v jakém stylu máme zařízený domov, tak nevím co odpovědět. Něco Ikea, víc my, hodně betonu, knih a kytek. Vlastně máme kytky všude. I na záchodě a jednu najdete i na digestoři. Na záchodě tři. A čím víc bude šedých dnů, tím víc jich do jara přibude.




Tahle diagnóza má i své výhody. Protože pokojovky čistí a zvlhčují vzduch. A různé druhy rostlin  vstřebávají různé sajrajty. Hlavně benzen, formaldehyd a trichlorethylen. Nebezpečný formaldehyd dovede ze vzduchu odfiltrovat a zneškodnit filodendron, fíkus, scindapsus, zelenec, břečťan i sanseviera (tchýnin jazyk). Rovněž škodlivý xylen z interiérů prokazatelně odsávala sanseviera a břečťan. Odbourávají podráždění očí i bolest hlavy. To zní dobře, že?
Jako novinku máme doma bílou Anthurii v naprosto krásném keramickém květináči. Jako jediný kus na mě čekal v Hornbachu.


Chcete mít doma taky zelenou oázu, ale myslíte si, že zahubíte i kaktus? Tak ten já zahubím taky. A rovnou i Zamiokulkas, který má být tou nejméně náročnou rostlinou. Takže jestli jste začínali se sukulenty a Zamiokulkasem, nedivím se, že se vám do dalších pokusů nechce. Ale celé kouzlo spočívá v nalezení rostlin, se kterými si budete rozumět. Nic víc, nic míň. U nás vede Monstera a Potos. Ty snad nezahubí nic. Různé druhy Philodendronů (což by měla být Monstera taky). Calathea je taky fajn držák, když ji občas porosíte. A voskovky. Pamatujete na voskovky? Je jich tolik nádherných druhů a jsou tak nenáročné.

A že to někdy nevyjde? Nádherná Gardénie se odporoučela celkem rychle. Nemá totiž ráda plynové sporáky a přesuny na stanoviště. S kapradinou jsem se trápila docela dlouho. Ale nehodíme se k sobě. Tečkovka zlatá dostala druhou šanci a já přísnější režim v jejím zalévání. Pilea se drží tak tak, holka jedna pěkná. Pěkně náročná. V Hornbachu měli velkou, že já jí nevzala! Ale mám ten úžasně vykrajovaný philodendron monkey mask (nebo monstera obliqua) a už slibuju řízky zájemcům. 



Že to není jen diagnóza pro interiér, právě jsem objednala kytky na zahradu. Ona ta nová lososová pivoňka u nás prostě musí být. Je lososová, chápete?!

Všem kytkofilům (nebo milům?) zdar! A jestli se chcete nějaké kytky zbavit, sem s ní. Pořešíme a vyměníme, hm? Nebo můžeme uspořádat řízkovou výměnu. Zelených řízků. I když těm s trojobalem taky neodolám...

15 komentářů

  1. Marti, krasne se to u vas zelena. Mam pocit, ze u me se dari tem, kterym u vas ne, ale i tak mam na ucte mnoho jinych neuspechu v pestovani. A tu lososovou pivonku chci taky!!!!!!! Kde? Havlis? M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marci,
      Havlis ji měl za tisícovku. U Basíka je za 145 Kč a má i žlutou: https://www.basik.cz/index.php/trvalky/paeonia-pivonky
      Loni jsem vzala tu růžovou, hrozně se na ni letos těším.

      Ta tvoje Pilea je skvost. A jak je štědrá. Zasloužilá matka :)

      Vymazat
  2. Tak presne o takove urban jungli si ja zatim jen snim. Jsem stale u te sve jedne police, ale chtela bych to v brzke dobe rozsirit - hlavne o velke kousky, ktere by mohly stat volne v prostoru. Rada bych zacala s monsterou a fikusem, treba to budou drzaci, jak rikas, a povede se mi je nezabit :-D U nas se zatim nejlip vede rymovniku, ten roste jak plevel a mam ho uz vsude (Madla kolem nej beha a rve ,mnam mnam' ;-)). Kdybys mela o takovouhle mnamku zajem, rada smenim za neco jineho, co prezije peci krkavci matky :-D Zelenym kamaradum trikrat slaaava!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mai,
      monsteru a fikus stačí nepřelít. A až najdeš nový list, budeš mít pocit, že máš nové dítě :)
      Ema zatím kytky ignoruje, jen se občas pohrabe v hlíně, tak snad jí to vydrží. Právě mi malá Monstera pustila kořínky, chceš ji poslat?

      Vymazat
  3. Já se dneska doma na kytky vrhla, všechny jsem je přesadila...nějak nectím ty zásady, kdy se to má dělat a kdy ne...a taky jsem nasadila semínka kávovníku....jsem zvědavá, co z toho vyleze :) jj..zelená je zelená.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu,
      taky bych se do toho ráda pustila, ale nemám květináče :)
      Tak jsem alespoň zasadila rajčata, lilky, cukety a gazánie.

      Vymazat
  4. Mně chcípne kaktus i voděnka. Já jsem úplně marná...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo,
      tak to mně teda taky.
      Chce to zkusit Monsteru a Zelenec, těm se daří i u mě.

      Vymazat
  5. Vidím, že máme rovnaké postihnutie :-). Marti, máš to veľmi pekné a útulné, asi aj vďaka tej zelenej oáze.

    OdpovědětVymazat
  6. Poslední dobou také zaplavuji náš domeček kytkama.-)A už mám objednáno i na zahradu!:-)Máte to doma krásné,ráda nakukuji:-)Hezký víkend.

    OdpovědětVymazat
  7. Hezky den,

    Marti, Vaše džungle je úžasná. Pastva pro oči. Květiny se snažím dávat do každé místnosti, manžel už moji úchylku chápe. Čtyřleťačka se pomamila a zřejmě i mladší kobliha bude kytkomil, zatím miluje jen vyhazování hlíny z květináčů, ale to přijde. A na Váš popud jsem dala kořenit šáchor, ať se to doma (či u sousedů) pořádně zelená. Hezkou neděli, Pavla

    OdpovědětVymazat
  8. Pred cca 6-7 rokmy akobsme sa mali sťahovať do domu som hľadala na nete inšpriacie na izbove kvetiny take pekne interiery ako je ten tvoj. Ale nikde nič, isty čas som si myslela ze som divna z

    OdpovědětVymazat
  9. Ja som nedopisala komentar 😂😂😂 a myslienka vypadla.... no jednoducho je to u teba krasne. U nas je to pokus-omyl s kvetmy a cez leto idu na terasu a neskutočne im to pomohlo. Nech sa tvojim dari a robia radosť. pa Maja

    OdpovědětVymazat
  10. Jojo, kytky dělají domov, krásná džungle! Jen u nás to trochu drhne... ale zasloužilá matka Pilea od Marcelky po Tvé nápovědě s rosením (díky, díky!!!) vypustila do světa první lístečky. Jak já se radovala! A zas mi kvetou orchideje, kterým jsem před dvěma lety hodně utnula tipec. A po prvním neúspěchu jsem si znovu dala avokádí pecku do vody... tak uvidíme...
    V.

    OdpovědětVymazat

Isnpirace mnohem více